linalicious

Alla inlägg den 18 november 2010

Av Lina M - 18 november 2010 21:58

Porriga skeeeooor! raaaowrrrrrrrr

  

Av Lina M - 18 november 2010 21:31

Jag undrar hur vanligt det är med folk som inte förstår sig på ironi. Enligt min mening är människor som ej kan förstå ironi mindre intelligenta. Jag har märkt det på min omgivning. Mina "smarta" vänner förstår alltid när jag drar ironi-skämt. Mina lite... "mindre smarta" vänner fattar ingenting!


Såhär kan en dialog utspela sig: (tjejen är väldigt, jag menar väldigt smal.)
Tjejen: "Men faan va fet jag ser ut i de här byxorna..."

Jag är trött på att hon säger att hon är fet, för det är bara en uppmärksamhetsgrej- jag vet det. Hon vet om att hon är jättesmal.

Jag: "Jaaa, fan va fet du ser ut i de där byxorna? Sådär kan du ju inte gå ut? Ser ut som en stor jävla falukorv?"

Sen säger jag inget mer. Går några sekunder. Sen tittar jag upp på min vän, som står och gapar emot mig.

Tjejen, helt mållös: Va?! Säger du att jag är FET?! Men kolla på dig själv då?!!!!! Du väger typ... 50 kg mer än mig!!? Ehhh?"

Jag: men snälla du.. jag skojade...du ser skitbra ut i byxorna....*suck*


Enligt mig så är den här personlighetstypen extremt extremt extremt osäker på sig själv. Hon kan aldrig göra ironi på sig själv. Jag kan till exempel dra i mig en fet pizza, klappa mig på magen och sucka förnöjt, "Nu ligger jag nog på tresiffrigt snart!" eller kanske ta på mig ett sånt där modernt midjebälte och säga att jag ser ut som en ungersk brottar-kvinna. Jag bjuder på den! Men vissa människor kan bara inte göra det.


Sen har vi de osäkra människorna typ 2, som faktiskt gör sig lustiga av sig själva - innan någon annan gör det! De drar hela grejen väldigt långt och gör skämt om sig själva hela tiden. Såklart. Innan någon annan hinner göra det. Det är extremt känsliga, men vill visa sig roliga och en "jag bryr mig inte"-attityd. Jag känner två tjejer från både typ 1 och typ 2.


Mer om typ 1 är den personen tar allting bokstavligt. Och jag tycker det är jobbigt i längden. Snälla, låt mig skoja någon gång när du klippt ny frisyr och alla utbrister "ååh läckert". Låt mig då få säga "Stäm dem. Du kommer garanterat få massvis med pengar."

Jag vill inte ha en "fyfan vilken bitch du är???!?"-kommentar då. Snälla. Kan vi vara lite ironiska och skojiga ibland? Vi är vännner. Du borde veta att jag inte är någon "bitch" eller vad du nu kallar mig, emot dig. Jag skojar.


Har ni såna vänner?

  


ps. Har hört att i Finland finns det inte ens ett ord för ironi.. Myt?

Av Lina M - 18 november 2010 21:12

För en stund sen satt jag och pratade med en person. Vill inte nämna några namn, det är inte schysst att hänga ut folk. Men hursomhelst så sa personen:


"****** är ingen skönhet precis. Hon är tjock och är ganska tunnhårg och har glasögon. Men hon är väldigt snäll, pålitlig och rolig. Så jag kan umgås med henne ändå."

Jag kunde inte låta bli att vara ironisk.

"Men gud, vad snällt och godhjärtat av dig" med en överdriven förvånad blick.

Ännu mer förvånad och ställd blir jag när personen inte ens anar ironi i min mening och svarar:
"Ja, men utseendet är inte det viktigaste. Även om jag ibland kan skämmas att gå bredvid henne..."

Jag gav upp mitt försök att vara ironisk, och frågade istället varför hon skämdes.

"För folk kanske tänker "titta vad ful människa hon umgås med", svarade hon.

Jag blir mållös.

"Är du så ytlig?!" var jag tvungen att veta.

"Va? Ytlig? Vadå...?" Personen tittade förvånat på mig.

Jag kände inte för att avsluta diskussionen. Jag svarade bara "Hoppas du blir fet och tunnhårig samt får synfel." Sen gick jag.

Fyfan vad ytliga folk är. Mår fan illa.

Tycker folk att de är "schyssta" och godhjärtade människor när det typ "offrar" sig och umgås med en "ful" människa, som faktiskt är snäll, pålitlig och rolig? (tre av de viktigaste egenskaperna hos en person enligt mig.) Vill man hellre umgås med en person som är "skitsnygg" men helt blåst, elak och allmänt skittråkig?

Jag pratar heller inte här om någon 14åring som inte förstår bättre. Utan det är vuxna människor som tänker såhär. Jag vet inte om jag ska bli arg eller tycka synd om dem.


Det handlar förfan om en kompis! Inte en potentiell pojkvän, då jag själv kan tycka att det ska finnas en attraktion osv... Det förstår jag. Men en kompis... varför??

  

Kolla! jag ser ut som en blond bimbo nu. hoppas jag får maaaassor med kompisar.

Presentation

Fråga mig

165 besvarade frågor

Omröstning

Tror du att du kommer att dö ung?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besökare

Följa?

bloglovin

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards