linalicious

Alla inlägg den 26 november 2010

Av Lina M - 26 november 2010 13:39

Som ni kanske vet så är jag inskriven på arbetsförmedlingen, och har därmed tillägnats en jobbcoach. Jag ska maila honom varje fredag om mina uppdateringar kring jobbsökande. Jag mailade honom nyss, eftersom det är fredag. Då är det strängt förbjudet att inte skicka en uppdatering. Senast klockan 4 och därmed basta.

Jag vet inte om min sista mening i mailet kändes så seriöst.


  


"Hej! Angående det där du mailade om säljarjobbet, jag vet inte om jag gillar tanken på sån där "rörlig lön", dvs provision. Enligt mina vänner är det skit.
Jag har varit och pratat med en klädbutik som heter Monki om jobb där, jag skulle skicka in CV så får vi se :)
Sedan har jag pratat med min storasyster som eventuellt kunde hjälpa med något caféjobb i sthlm som hennes syster jobbar på? Ska höra mer om det.
Man kanske skulle ta en sväng förbi Ibbes pizzeria och fråga om jobb där? som vi prata om på mötet =D hha. Jag skulle nog platsa på en pizzeria. Jag gillar pizza."

Av Lina M - 26 november 2010 13:23


Har precis käkat järpar med potatismos och lingonsylt. Mums! Bland det godaste som finns. Nu håller jag på och färgar min blonda utväxt. Är inte alls snyggt med massa blond utväxt. Är nästan åt det gråa hållet. Urgh. Men nu ska det bört :) Hur ofta färgar ni utväxten? Är ni på direkt om ni ser minsta lilla rand? Eller kan ni vänta ett tag?  Om ni vill läsa mer om hår så finns det lite längre ner. Min hårfärgs-guide   

Av Lina M - 26 november 2010 12:45

När jag vaknade idag så gick jag direkt från sängen och la mig i soffan. Som jag brukar göra. Det var Tyra Banks Show på TV. Jag tittade litegrann medan jag försökte gnaga mig på stortån. Har någon irriterande flisa där. Hursomhelst så var det ett jävla liv om att Tyra eller någon, jag vettefan, skulle raka av ögonbrynen och det var typ total hysteri. Ehhhhhhh, tänkte jag. Det gör jag ju varje morgon. Utan att få några jävla pengar.


Ja, jag har gjort det valet. Sedan.. ehm.. 7 eller 8 år tillbaka. Jag var alltså 12 eller nåt när jag och min kompis Emelie såg en bild på någon med supersmala bryn, och vi tittade på våra blonda buskar och bestämde oss för att vi minsann också skulle ha såna där streck. Vi tyckte det var läckert som fasen.


Emelie fick vara första försökskaninen. Hon greppade tag i rakhyveln och hyvlade på. Tills allt var borta. Sen var det min tur att låna hyveln och hyvla bort. Tills allt var borta. Då kom chocken. Vi såg ut som två cancer-patienter. Och nu var det försent.


Emelie gjorde ett tappert försök att måla dit ett eget med kajalpennan. Det såg ungefär ut såhär:

  

Som upp-och-ner-vända U:n.


Mina såg ut ungefär såhär: (inte mycket bättre)

 

  

Såg väldigt arg ut...

 

Det är inte lätt att måla ögonbryn när man aldrig gjort det förr. Men jag fick in snitsen (tycker jag själv) efter ett tag. Men Emelie fortsatte att envisas med sina U:n. Jag sa ofta att jag tyckte att hon inte skulle göra så. Men det spelade ingen roll vad jag sa.


Jag har fortfarande rakade ögonbryn idag, tro det eller ej. Med tiden så började jag att trivas! Och jag lärde mig att göra ganska fina ögonbryn. Kul med form-variation tycker jag. Trivs.


Det som kan vara jobbigt är ibland att bada på sommaren. Eller om någon försöker göra sig lustig och smeta ut dem. Då blir jag ganska arg. Men jag har lärt mig att alltid ha en ögonbrynspenna i handväskan. Den är lika viktig som mobilen, plånboken och kexchokladen. Den ligger alltid där. Så jag kan slappna av. Och vara mig själv. (hahah låter som nå jävla tampong-reklam)


Så ja. När folk gnäller "jag kan inte gå ut osminkad och köpa smör", så har ju dem oftast ögonbryn. När jag bokstavligen talat är osminkad då har jag inte ens ögonbryn. Ser ganska lustig ut. Kanske skulle slänga upp en bild hur jag ser ut utan? Hahah. Om någon är intresserad... Vilket jag inte tror....


Emelie har sparat ut sina ögonbryn sedan ett antal år tillbaka. Men jag tycker det är skönt att slippa plocka dem. Är värdelös på det. Gör ju skitont. Och svårt att få till formen.


 Så I keep the business of shaved eyebrows! Och kommer nog alltid att göra   


  

Av Lina M - 26 november 2010 12:30

God morgon!


Natten tillbringades framför datorn i sängen med Rollercoaster Tycoon. Klarade bana ett. Woho! Sedan läste jag lite i min bok sen somnade jag mycket lycklig.

 

Idag är det fredag.

Vet inte vad som händer.

Suss ska till Stockholm och jag har inga andra vänner.   

Hoppas någon vänlig själ ringer mig och frågar om jag vill vara med och leka...


  

Av Lina M - 26 november 2010 12:02

  

Man har kommit fram till att korthåriga kvinnor oftast är snyggast i en jämn färg över hela håret, och att de med halvlångt till långt hår är snyggast med slingor och effekter, speciellt runt ansiktet. För att få en så naturlig look som möjligt kan du kombinera upp till fem olika toner i slingorna.

Tänk på att utväxten blir synlig snabbare vid en helfärgning än vid slingor, eftersom håret växer ungefär 1 cm i månaden.
En färgning brukar behöva underhållas var fjärde till var åttonde vecka, medan slingor kan hålla i upp till två eller tre månader.

 

  

Har du blonderat eller naturligt ljust hår? För att få en snygg mörk färg över hela håret kan det behövas en rödpigmentering före färgbehandlingen. Det innebär att man tillsätter extra mycket röda pigment för att den bruna färgen inte ska slå mot grönt sedan. Man kan också välja en rödare nyans på färgen. Detta kan vara bra att tänka på, men rekommendationerna kan vara olika beroende på vilken färgprodukt man använder.

Är du blek så var försiktig med de allra mörkaste nyanserna eftersom det kan få dig att se ännu blekare och äldre ut. Precis som vid blonda och ljusa färger är det bäst att du till att börja med håller dig till nyanser nära din naturliga hårfärg.
Det är också smart att prova med en toning första gången.

För att behålla den mörka färgen längre, använd shampo och balsam för färgat hår, inpackning med bruna färgpigment eller toning i den nyans du har på håret.


  

Om du tidigare färgat håret och fått en utväxt, skall färg användas på utväxten, och ev. toning på längderna för att fräscha upp färgen. Använd aldrig färg på redan färgat hår, det sliter onödigt mycket på hårstråna.

Ungefär sex till åtta veckor tar det innan en utväxt syns på ett färgat hår.
Om du har slingor med utväxt kan du be din frisör att göra folieslingor eller använda slinghätta för att bättra på utväxten i botten.

Tänk på att det är ganska svårt att göra slingor i bara utväxten, så att överlåta jobbet till en frisör är en bra idé. Resultatet blir annars lätt randigt och/eller prickigt.

  

Avfärgning är ett alternativ. De flesta salonger använder sig av en speciell avfärgningsprodukt, och det är det skonsammaste sättet att korrigera eller ta bort en toning eller färg.
Det tar endast bort de konstgjorda pigmenten i håret, de som tillsätts vi toning och färgning. De naturliga pigmenten i håret påverkas inte.
Det innebär alltså att om ditt hår inte är naturligt blont, blir du inte blond vid en avfärgning heller. Undantag är om du blonderat håret innan färgning.

En speciell blonderingsblandning kan också kallas för avfärgning. Den metoden är inte lika skonsam, fast det kan i många fall vara mer effektivt än en äkta avfärgningsprodukt.
Blandningen till en sådan avfärgning brukar vara: 1 del blonderingspulver, 1 del väteperoxid, 1 del balsam.

Oavsett vilken metod du har använt dig av kan du färga eller tona håret direkt efteråt. Kom bara ihåg att håret då är väldigt mottagligt för pigment. Det kan därför bli mörkare än det önskade resultatet. Välj i stället ett steg ljusare färg eller toning, så att du slipper upprepa avfärgningsprocessen ytterligare.

Om du gjort en toning själv hemma, leta efter ett shampo som innehåller "ammonium laurel sulfate" för att tvätta bort färgen snabbare. Fet inpackning är också effektivt, då det drar ur färgpigmenten ur hårstråna.

  

Applicera lite vaselin eller annan fet kräm på huden runt hårfästet, såsom pannan, öron och nacken så slipper du färgfläckar som är svåra att få bort.

Använd alltid skyddshandskar när du hanterar hårfärg och liknande.

Skydda kläderna genom att lägga en handduk eller papper över axlarna.

Lika löser lika. Om du under färgning får färgfläckar på huden, försök först få bort dem med lite papper eller en handduk.
Om du inte använt vaselin eller fet kräm runt hårfästet och fått färgspill på huden, och av någon anledning inte försökt ta bort fläckarna på en gång, kan du prova med att använda färgen för att lösa upp dem vid ursköljning.
Shampo och tvål får nämligen färgen att bita sig hårdare fast i huden.
Men se till att jobba snabbt. Gnugga ordentligt och skölj omedelbart.

  

  

Intensitet, glans och långvarighet är typiskt för permanenta hårfärger. Beroende på utgångsläget på håret kan man i princip färga med vilken nyans som helst. En vanlig oxidationsfärg kan dock inte ljusa upp mer än ett steg.
En permanent hårfärg skall du helst inte använda på redan färgat hår, eftersom det sliter för mycket.
Använd endast i utväxten.

Så fungerar det
Förstadier till färgämne bildar färgmolekyler och tillsammans med väteperoxid färgas hårstråna rakt igenom. Permanent hårfärg ljusar först upp pigmenten i håret en aning så att det uppnår rätt färgdjup. Därför är det möjligt att det färdiga resultatet kan bli ett steg ljusare.

Vid ljusarefärgning gör man helt enkelt håret ljusare än utgångsläget, men med max 1-2 steg. Håret kan vara hur mörkt som helst. Vid ljusarefärgning används 9% väteperoxid.

Ljusfärgning används för att få ett blont resultat, upp till 3-4 steg ljusare än utgångsläget. Håret skall då helst inte vara mörkare än ljusblont (en 8:a) för att få ett så snyggt resultat som möjligt. 12% väteperoxid används vid ljusfärgning.

De båda metoderna kräver ett ofärgat/otonat hår, det kan även fungera på ett blonderat hår, men det beror på hårets kvalitet.

Färgeffekt och hållbarhet
Med permanent hårfärg kan man uppnå ett lysande och varaktigt färgresultat. Täcker ofta grått hår väldigt bra. 


  

Intensivtoningar kan ha olika kemisk sammansättning, hållfasthet och verkningssätt. Färgmolekylerna tränger inte in lika djupt i håret som vid permanent hårfärgning. Intensivtoningar innehåller heller ingen ammoniak och bara en låg halt av oxidanter. Intensivtoningar innehåller oftast fler färgpigment än vad en permanent hårfärg.
Därför rekommenderas inte flera behandlingar med intensivtoning på längderna, eftersom det kan få färgen att "addera", alltså bli mörkare för varje gång.
Används till utväxt, och någon enstaka gång på längderna.

Så fungerar det
Små färglösa förstadier till färgämnesmolekyler tränger med hjälp av väteperoxiden in i håret och utvecklas där till färdiga färgpigment.

Färgeffekt och hållbarhet
Intensivtoningar ger ett glänsande färgskimmer som ligger nära den naturliga färgen eller ger en mörkare nyans. Håret pigmenteras dubbelt eftersom de kosmetiska pigmenten kompletterar de naturliga. En intensivtoning håller ca 20 tvättar.


  

Färgshampo & toning
Katjonaktiva (plusladdade) färgpigment (röda, gula, blå) appliceras i fuktigt hår. När håret är fuktigt är fjällen i hårets fjällskikt glesa och uppsvällda och släpper in färgpigmenten mycket lättare än i torrt tillstånd. När håret sedan torkar lägger sig fjällen och håller fast färgpigmenten.
Beroende på hårtyp kan färgschampo & toning hålla ungefär 8 tvättar.
Toning kan du använda på hela håret för att hålla färgen fräsch.

Katjonaktiva färgämnen tränger alltså inte in i håret på egen hand, och inte längre in i håret än det yttersta skiktet. Därför kan färgschampo & toning bara addera färger till den naturliga hårfärgen, och t ex inte ljusfärga håret. Resultatet blir alltid mörkare, mer intensiv eller starkare än ursprungsfärgen vid en toning.

Kännetecken

 
Färgshampo & toning innehåller bara s k direktverkande färgämnen. De innehåller varken oxideringsmedel eller ammoniak.
De är även sura, så de fungerar ungefär som en inpackning för håret, eftersom de sluter hårstrået och gör att det känns väldigt slätt och blankt.

 

  

Vilken föredrar du?

Av Lina M - 26 november 2010 11:00

Han har en sjuhelsikes bra fruga!  

Av Lina M - 26 november 2010 09:00

Åhh, vad jag saknar riktigt bra julkalendrar! Görs fan inte längre    Mina tre favoriter är:


Trolltider

Sunes Jul

Pettson & Findus: Tomtemaskinen

 

Underbara!

  

Vet inte exakt vad det skulle komma nu iår, nånting med något hotell. Lät inte alltför positivt. Och med tanke på senaste årens presteringar så har jag inga förhoppningar alls...

Sista bra var nog Dieselråttor och sjömansmöss som jag tyckte var riktigt mysigt. Åren efter det... är skit.   

Presentation

Fråga mig

165 besvarade frågor

Omröstning

Tror du att du kommer att dö ung?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besökare

Följa?

bloglovin

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards