linalicious

Direktlänk till inlägg 23 december 2010

OCD - Tvångstankar

Av Lina M - 23 december 2010 17:10

Smått om OCD.

 

Vad är tvångstankar?

Tvångstankar kan vara tankar, idèer, tvivel, impulser eller en ständigt malande oro, som känns påträngande och som återkommer hela tiden. Det går inte att nonchalera dem. Typiska tvångstankar handlar om att ta livet av ett barn eller att katastrofer kan inträffa.


 Är alla med OCD handtvättare och bakterierädda?

Svaret är nej. Tvångstankar eller tvångshandlingar yttrar sig på många olika sätt och en individ har ofta flera olika symtom. Många människor med tvångssyndrom OCD kan ha svårt för vardagliga ting. En del drabbas av trötthet, perfektionism, obeslutsamhet och svårigheter i familjen.

 

Vad kan vara tecken på tvångstankar?

Tvångstankar är påträngande okontrollerbara tankar som återkommer och är svåra att ignorera. Det kan röra sig om att man t ex måste räkna till 3 när man kommer in i ett rum, för att det inte ska hända någon olycka eller att man inte vågar ta i olika handtag av rädsla för smitta.

 

Är en person med tvångstankar OCD galen?

Nej. Personer som inte känner igen sitt eget beteende eller sina tankar är onormala eller psykotiska. De allra flesta med tvångstankar OCD är fullständigt medvetna om sina beteenden och vet att det inte är något normalt. Personer med tvångstankar OCD är inte galna.


Det kan vara att man upprepar olika ord eller fraser i huvudet och känner att man måste detta för att inget hemskt ska hända. Man kan också känna att man är tvungen att utföra en viss handling, t ex att räkna till ett visst antal, att sätta på och stänga av vattenkranen ett visst antal gånger eller att kontrollera att spisen är avstängd eller att dörren är låst ett antal gånger.


  

Jag måste seriöst gå till doktorn. Känns som jag "fått svar" på frågan jag ställt mig hela mitt liv. "Varför känner jag såhär". Detta måste vara grejen. Har dock inga problem med bakterier, tvätta händerna frenetiskt osv.  (snarare tvärtom haha. är sunk.) Men resten. Det stämmer in så sjukt jävla bra. Som på bilden t.ex Måste ju jämt rätta till pennor och tv-dosor och allt möjligt.


Jag måste "rätta till" grejer eller flytta på grejer tills det känns "rätt". Kan flytta på tv-dosan i timmar ibland för att få den där "rätta känslan". Måste tända och släcka lampan ett antal gånger. Oftast 4 eller 8 gånger. Jämna tal. Tänds eller släcks lampan 1 eller 3 gånger exempelvis så får jag sån ångest så jag inte kan tänka på annat.


Jag har även tvångstankar som är sjuka som kan vara att skada någon, som jag sedan får ångest över att jag tänkt. Kan helt enkelt inte hjälpa vilka tankar som kommer. Det går inte att "få bort". Men självklart känner jag mig som en usel människa då, för jag vet ju att jag innerst inne inte vill skada någon.


Jag kan upprepa meningar både inuti mitt huvud och högt. Speciella "mantran" eller verser som måste upprepas annars kommer någonting hemskt att hända. Och jag vet att det är sjukt, att ramsan inte påverkar alls vad som kommer hända eller inte, men jag kan helt enkelt inte låta bli.


Jag är även extremt obeslutsam. Kan vara allt från om jag ska gå klart gymnasiet eller inte till vilken pizza jag ska ha. Att besluta mig för något kan ta många timmar eller dagar.

Jag kan få en fixering vid att ställa saker i vissa ordningar. Måste ställa filmer efter färg och annat onödigt.

Tänker dagligen på katastrofer som ska inträffa. Någon kommer få cancer. Någon ska dö. Jag kommer råka döda min katt. Vi kommer krocka med bilen. listan är lång...

När jag är ute kan jag tänka "Om jag inte hinner räkna till 40 innan bilen åkt förbi lyktstolpen så kommer de o de hända..."

 

Och dessa tankar går som sagt inte att undvika så jag känner att jag vill ha hjälp nu. Har haft såhär så länge jag kan minnas. Säkert sedan 6 års ålder. Orkar inte tänka så mycket mera. Vill börja leva, haha. Låter klyschigt men det är fan så. Jag vill inte tänka sönder min hjärna på detta vis.


Någon som känner igen sig?

 

  

 
 
Hanna

Hanna

23 december 2010 18:47

Känns som om jag kommenterar här stup i kvarten nu. Men jo, jag känner igen mig. Måste ställa saker i "ordning" innan jag kan slappna av. T.ex filmer och böcker måste vara i ordning efter författare, genre och dyl. Får ibland för mig att om jag inte tar mig upp för trappen på säg tio sekunder kommer jag dö eller liknanade. Åker jag i en "främmande" bil måste jag hålla i handtaget ifall bildörren skulle gå upp medans bilen är i rullning. Sådana saker helt enkelt.

http://benkes.bloggplatsen.se

Lina M

23 december 2010 18:55

bara kul när folk kommenterar, händer för sällan. Skönt att höra att fler har såna tankar, det får en att känna sig mindre dum i huvudet. Dock har mina jävla tvångstankar gått över styr tycker jag.

 
Ingen bild

julia

23 december 2010 23:46

hej! jag känner värkligen igen mig, jag har haft tvångstankar väldigt länge men det är aldrig så att jag tror att något händer om jag inte gör det. det är omedvetet och händer alltid! tex, när jag lägger på luren på telefonen så "måste" jag ALLTID trycka på röd knapp två ggr. eller att jag får bara gå varannat steg i trappan.jag "måste" ALLTID rätta till saker som står/ligger snett tex en gaffel, en stol eller paketen under granen.känner mig helt dum i huvudet, den värsta tvångstanken är att varje gång jag kommer hem så "måste" jag öppna och stänga alla dörrar, toa dörren, grderobsdörren eller andra dörrar som är stängda.efter det så måste jag tända och släcka ALLA lampor. det kan fan inte vara normalt...är jag helt enkelt dum i huvudet?? :S

Lina M

24 december 2010 10:47

Okej. Jo det verkar relativt vanligt att folk måste flytta på grejer osv... Men har du aldrig dumma tankar osv? Är det bara att du måste flytta tills det känns "rätt"? Nej, dum i huvudet är du verkligen inte :) Hur gammal är du?

 
Hanna

Hanna

23 december 2010 23:47

Härligt, man vet ju aldrig om folk får för sig att man är värsta stalkern haha. Jaså, är det så illa?

http://benkes.bloggplatsen.se

Lina M

24 december 2010 10:46

Du är ingen stalker, bara väldigt trevlig :) Jaa, det är det verkligen.. Ska till doktorn nästa vecka fan :p haah

 
Ingen bild

julia

24 december 2010 12:55

ja, jag måste flytta det tills det känns "rätt". nej, aldrig dumma tankar...ellerja, nån gång har det väl hänt:) jag är 18

 
Ingen bild

Cazzi

25 december 2010 21:15

Dets stämmer så bra. Jag har massa saker jag måste göra, allting 3 gånger. typ spola ur vattenglaset 3 gånger innan jag fyller upp det, räkna till 3 innan jag kan göra vissa saker, lägga på saker 3 gånger typ. Nästan allt, fast det är ju inget jag stör mig på längre. haha

Lina M

25 december 2010 23:31

Jo, det är skitmånga som har såna där tvångstankar om att göra vissa grejer flera gånger. Det är helt okej. det jag tycker är jobbigt är tvångstankar om att skada folk eller andra dumheter :) hehehe...

 
Ingen bild

k.p

26 december 2010 01:24

Hej! Jag känner igen mej i många saker här. Många av mina "Tvångstankar" är inte så att jag tror att det kommer o hända mej eller nån något, men jag bara gör det för att jag stör mej mycket på det annars. Min jobbigaste sak är att när någon person på tv eller bredvid mej säger något måste jag skriva det i mitt huvud med skrivstil, jag vet inte men jag tror verkligen inte det är en så vanlig tvångstanke eller? Det började när jag var kanske 9 men det har kommit oftare med åren och nu är det något jag gör kanske 30-40 gånger om dan och det börjar bli ett större problem när jag har svårt och koncentrera mej då jag gör det så ofta. Finns det nåt råd du kan ge mej? Går det och göra nåt åt det??

Lina M

26 december 2010 11:43

Jag har inget råd att ge, jag själv ska gå till doktorn i veckan och få råd. Gör det du också om du finner det väldigt besvärande!

 
Ingen bild

Martina

7 januari 2011 00:08

Nu är jag hemskt seg, men jag känner igen mig så i den texten.. Förr hade jag mkt att jag måste göra allting ett visst antal gånger, och jag kan bli väldigt petig, rätta till saker flera gånger tills det "känns rätt", annars kommer nåt hemskt hända.. Men det som är värst är alla katastrofscenarion som dyker upp i skallen, mest rädd är jag för att jag ska skada någon annan, framför allt när jag kör bil vilket gör att jag fortfarande efter flera år är nervös för att köra... Hahaha. I bästa fall skadar jag "bara" mig själv, men i min skalle är jag liksom helt övertygad om att nåt kommer hända om jag gör nåt "riskabelt", som att köra bil.... Känner även igen det där med att tänka "förbjudna" tankar ibland, sånt som man aldrig skulle göra men som man tänker bara för att man absolut inte vill.

Märkligt egentligen vilka saker den mänskliga hjärnan kan komma upp med, man tror ju att man är ensam om såna tokigheter men det är visst ganska vanligt...^^

Lina M

7 januari 2011 00:41

Alltid skönt att höra att man inte är ensam! Det kan kännas tungt ibland med alla dumma tankar. Men det du skriver känner jag igen mig väldigt i! Flytta på saker tills det känns "rätt" och alla förbjudna tankar som gör att man typ... skäms över sig själv? Usch. Jag ska söka hjälp för detta. Kommer bli tokig annars ;P

 
Annah

Annah

27 januari 2011 03:30

Hamnade på din blogg och har kollat igenom lite.
Plötsligt slog det mig att vi är rätt så lika.
Spelnörd, bitter men ändå cool, rolig men pain in the ass osv.
Låter nog sjukt, men är lite så.
Skitsamma, när jag såg det här om dina tvångstankar tänkte jag att det var dags att kommentera. Jag vet inte om du fått hjälp än eller så, men jag led iaf av väldigt, väldigt svåra tvångstankar. Det höll på i flera år och till slut av med tog tvånget över och jag var påväg att förlora allt. Till slut kände jag som dig "man vill leva sitt eget liv!" Så jag sökte upp en psykolog. Och det var DÅ allt släppte. Ett halvår efter det, och nu har jag knappt något kvar. För den kärringen var fan dum i huvet. Hon hjälpte inte ETT skit.
Det enda hon gjorde var att få mig till att inse att JAG var den ENDA som kunde hjälpa mig ur den situationen. Själv.. Så sen den dagen så slutade men liksom hoppas på att någon skulle komma med svar eller liknande. Att någon skulle hjälpa en.
Tvångstankar är ju i grund och botten bara ett sätt att avreagera ångest. Så se det som så. Försök att jobba bort ångesten, då släpper tvånget med tiden.

http://www.cherryrocker.bloggplatsen.se

Lina M

27 januari 2011 19:35

Hej! Har tittat igenom din blogg lite nu jag med, och jag håller med dig! Vi verkar väldigt lika! Galet :) Coola tvspels-nördar! Love it!

Jag ska faktiskt gå till en psykolog här nu i februari. Inte enbart för tvångstankar, utan en massa annat mestadels. Men det kan nog stämma det du säger, att tvångstankar får man jobba bort själv. Och det kanske släpper när ångesten släpper!
Jag hoppas på det bästa! ha det så bra!

 
Annah

Annah

27 januari 2011 23:15

Haha jaa de ä coolt fan C:
Vad brukar du spela på för spelkonsol?

Åh okej! Men jag hoppas verkligen att det funkar för dig och att det hjälper :)
Det där brukar ju vara så olika också, och mycket beror på vem man hamnar hos. Vissa har lättare för att snacka på det sättet, för dem funkar det nog asbra :) Men personligen har det aldrig hjälpt mig. Men jag hoppas att du hamnar hos någon som fattar vad H'n snackar om!

http://www,cherryrocker.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina M - 2 april 2018 17:02

Ny blogg, samma Lina. (fast ändå inte...)www.nouw.se/lieebliee ...

:s

Av Lina M - 10 december 2014 10:36

Musik är farligt för mig. Kan få mig att göra dumma saker

Av Lina M - 1 december 2014 19:01

Ett avsnitt av Morran och Tobias Shopping  

Av Lina M - 29 oktober 2014 14:27


Hämtat ut mitt nya pass idag. Åker till London nästa vecka... vill, vill inte.   ...

Av Lina M - 11 oktober 2014 16:43


Känns som att jag aldrig kommer läka :(

Presentation

Fråga mig

165 besvarade frågor

Omröstning

Tror du att du kommer att dö ung?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besökare

Följa?

bloglovin

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards