linalicious

Direktlänk till inlägg 9 december 2010

Frivillig gymnastik

Av Lina M - 9 december 2010 12:30

  

 

Alla kommer vi väl ihåg redskapsgymnastiken i grundskolan?

Jag och säkert många med mig som saknade allt intresse och talang för sådant minns det med fasa. Jag var verkligen en flitig skolkare kan jag meddela. Satt och tjyvrökte bakom gymnastiksalen istället. Och inte fan är det så konstigt?!


Alla dessa farliga och meningslösa övningar, exempelvis trampolin. Efter några enkla hopp i början blev det snart dags att försöka göra en volt så man riskerade att landa fel med nacken/ryggen eller varför inte bredvid madrassen? Kan ju fan slå ihjäl sig.


Hoppa bock är en klassisk mardröm (dock klart lättare än baklängesvolter.) Hur svårt är det att förstå att de flesta människor senare i livet aldrig någonsin kommer att med särade ben hoppa/flyga fram med skrevet först mot något stort, högt och hårt som ska passeras?


Somliga är höjdrädda eller bara allmänt rädda för att tappa balansen från höga höjder. Ute i verkligheten kan det ju räcka med en vanlig trottoarkant för att tappa balansen för i helvete.


Men någon nytta har man väl även av redskapsgymnastik, undrar vän av ordning. Ja antagligen, men det finns alltid alternativa övningar som ger samma effekt. Och tro mig, det är bättre att ta en joggingtur eller spela någon bollsport om man föredrar det, än att som jag fick göra på redskapsgymnastiken - gå från station till station och frysa och ha jättetrist och känna mig klumpig och oduglig. Om ett barn verkligen inte vågar och absolut inte kan, då blir barnet förstås overksamt. Och vilken normal fysisk aktivitet är inte bättre än ingenting? Särskilt nuförtiden när det stora stillasittandet breder ut sig bland befolkningen.


Jag till exempel sitter alltid stilla nästan. Förutom när jag dricker öl. Då måste jag gå och kissa en gång i kvarten.


Jag har inte haft någon nytta av min grundskole-gymnastik iaf. De skrämde iväg mig. Hade jag fått sparkat lite boll eller sprungit några kilometer hade jag faktiskt rört mig.


Stackars de barn som har en överpräktig auktoritär idrottslärare, som alltid haft lätt för all svår idrott och som därför saknar insikt om hur det kan vara, och som tror sig kunna övertyga (läs tvinga) ungarna genomföra övningarna. Frivillighet är ett krav för att alla ska få nytta av varje idrottslektion. Somliga saker kan faktiskt inte alla lära sig. Till exempel jag. Finns noll intresse, och noll fysik till det.


Nä, jag jag tycker synd om alla skolbarn. Redskapsgymnastik och annat liknande trams borde vara frivilligt. Prise the lord that I'm out of school!

 

  

Äter hellre Göran Perssons bajs

 
 
Morrigan

Morrigan

9 december 2010 19:30

Vi sysslade med många bollsporter, problemet var väl att killarna alltid sköt dem som pistolskott rakt på benen så att man fick blåmärken och inte ville vara med.

En roligt grej föressten.En tjej ville inte vara med och bada, och gympaläraren trodde inte på att hon hade mens.
"Vill du se då?" frågade hon och började dra ner shortsen, varpå han surnade till och sen blev tyst. Bra grej tycker jag. Tvång är den sämsta motivationen till gympa.

(På senare år har jag märkt att jag älskar att röra på mig och jag mediterar nästan när jag är på gymmet och bara studsar runt. Som det ska vara!)

http://kaosteori.bloggplatsen.se

Lina M

9 december 2010 19:46

Hahahhah! Fyfan vad sjukt bra :)

 
Mia

Mia

12 december 2010 00:56

Lina du är ett jävla orginal. Du borde bli krönikör på en tidning, tjäna pengar på dina inlägg. Har läst lite inlägg och jag dör, så jävla rolig :)

http://duvetmia.se

Lina M

12 december 2010 13:50

haha, shit! tack som fan!! det var skitkul att höra! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina M - 2 april 2018 17:02

Ny blogg, samma Lina. (fast ändå inte...)www.nouw.se/lieebliee ...

:s

Av Lina M - 10 december 2014 10:36

Musik är farligt för mig. Kan få mig att göra dumma saker

Av Lina M - 1 december 2014 19:01

Ett avsnitt av Morran och Tobias Shopping  

Av Lina M - 29 oktober 2014 14:27


Hämtat ut mitt nya pass idag. Åker till London nästa vecka... vill, vill inte.   ...

Av Lina M - 11 oktober 2014 16:43


Känns som att jag aldrig kommer läka :(

Presentation

Fråga mig

165 besvarade frågor

Omröstning

Tror du att du kommer att dö ung?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besökare

Följa?

bloglovin

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards