linalicious

Direktlänk till inlägg 3 december 2010

Julbord

Av Lina M - 3 december 2010 12:47

Snart börjar det bli dags för julbord igen. Nu var det ett år sen sist. Det är det som är så trevligt, att det bara händer en gång om året typ. Annars skulle man nog tröttna. Jag hinner bli lite less redan på att äta rester två dagar efter.  (Jag tycker synd om min pappa som får äta julbord typ 15 gånger i december med jobbet. Han brukar vara ganska less på julmaten på julafton.) Men nu var det länge sen för min del så nu ser jag fram emot ett fulldukat bord med trevligheter. Eftersom jag är lite rastlös och nyvaken för tillfället (lyckades somna om till slut, haha) så ska jag skriva lite av vad jag har på mitt julbord och vad jag tycker om det. ZzzzZznark, tänker ni! Men jag gillar mat. Jag gillar att skriva om mat. Jag gillar att laga mat. Framför allt ÄTA mat!   


 

Sill: Min morbror, från Göteborg, är Sill-expert. Varje jul så fraktar han med sig massvis med olika sorter in sin portfölj. Med hänglås på. Bäst att vara på den säkra sidan ifall någon galning skulle vilja stjäla sillen. Det skulle ju vara en mindre skandal. Han har med sig Inlagd sill, löksill, senapssill, skärgårdssill, matjesill, apelsinsill, lingonsill, sherrysill...Kan hålla på i all oändlighet. Sillarna tar upp ungefär 3/4 av bordet. Jag brukar gå lös på senapssillen och tömma halva burken på en gång.  Jättegååth med potatiiiis.

 

Lax: Kan vara ganska gott om man får en rejäl klick hovmästarsås. Jag har märkt att jag gillar saker. indränkta i såser.

 

Janssons Frestelse: Min mamma gör väääärldens godaste jansson. Hon skippar tramset med massor av ansjovis-bitar och har mest potatis och grädde. Precis som det ska vara. Blir väl mer som en potatisgratäng antar jag, men potatisgratäng är det godaste i potatis-form som finns. Så jag blir bara lycklig.

 

Köttbullar och prinskorv: Jag älskar köttbullar och korv. Finns inget mer att säga. Ös på bara. 

 

Julskinka: Är väldigt gott om det inte är för mycket fett. Men ibland kan man få riktigt fina bitar. Lägg på knäckebröd och överdriv med senapen. Så får du bästa mackan. (dock är jag lite dubbelmoralisk som äter gris fast jag tycker jättesynd om grisarna. borde skämmas.)

 

Revbensspjäll: Min pappa gör väääärldens godaste revbenspjäll. Ibland kör han dem solo, ibland gör han en slags gryta av dem. Så himmelskt gott! Jag berömmer han jättemycket varenda gång, och han blir jättestolt. Pappsen :)

 

Ägghalvor: Här har vi faktiskt något som jag är duktig på. Jag kokar ägg och delar på mitten, sen har på massa majonnäs (får alltid klagomål på mängden) och räkor och en liten dillkvist. Jag brukar äta ägg tills jag spyr. Bokstavligen. Spydde för några jular sen för jag åt 8 ägg.

 

Till maten så dricker vi julmust, öl, sprit och cola. Och en glögg till förrätt. Med pepparkaka och russin. Jag firar inte min jul tillsammans med både mamma och pappa. Jag firar först med mamma, sen åker jag på kvällen till pappa och firar med han. Lite krångel, men det är det värt.

 

 

Gillar ni julbord?

 

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina M - 2 april 2018 17:02

Ny blogg, samma Lina. (fast ändå inte...)www.nouw.se/lieebliee ...

:s

Av Lina M - 10 december 2014 10:36

Musik är farligt för mig. Kan få mig att göra dumma saker

Av Lina M - 1 december 2014 19:01

Ett avsnitt av Morran och Tobias Shopping  

Av Lina M - 29 oktober 2014 14:27


Hämtat ut mitt nya pass idag. Åker till London nästa vecka... vill, vill inte.   ...

Av Lina M - 11 oktober 2014 16:43


Känns som att jag aldrig kommer läka :(

Presentation

Fråga mig

165 besvarade frågor

Omröstning

Tror du att du kommer att dö ung?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besökare

Följa?

bloglovin

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards