linalicious

Direktlänk till inlägg 21 februari 2011

PTSD

Av Lina M - 21 februari 2011 16:27

Har varit hos läkare/ångestmottagning idag. Och de har kommit fram till att jag förmodligen lider av PTSD. (posttraumatisk stress). Äntligen har jag fått "svar" på mina tankar som maler och maler och maler... Dessa djävulska tankar som aldrig ger sig. Jag har trott att jag varit ovanligt känslig, men hamnar man i ett sånt här tillstånd så kan det vara svårt att ta sig ur. 

 

De vanligaste tecknen på posttraumatisk stress är:

Du har känslan eller erfar att du upplever den obehagliga händelsen om igen. Detta kan upplevas såsom att du ser sekvenser från händelsen som klipp från en film; som lukter, ljud eller bara tankar. Vanligtvis kommer dessa flashbacks utan förvarning och utan att du kan kontrollera dem.

Mardrömmar och störd nattsömn med minnen från den traumatiska händelsen.

Extrem spänning, ångest eller irritabilitet.

Ett undvikande av vissa miljöer, situationer eller personer som en konsekvens av den traumatiska händelsen.

All konfrontation med händelsen skapar ångest och själslig smärta.

Du har svårt för att lita på andra människor och undviker vissa sociala aktiviteter.

Nedstämdhet, energilöshet

Koncentrationssvårigheter

Svårigheter att fatta beslut, ambivalens eller "tomhetskänslor"

Spontana gråtattacker, alternativt raseriutbrott

Överbeskyddande tendenser, extrem oro för anhörigas mående.

Oförmåga att hantera vissa aspekter av traumat som aktiviteter, platser och personer


ALLA dessa symptom stämmer in. Jag förstår inte varför jag inte kollat upp detta tidigare. Har plågats av detta i över 10 år, och människor jag försökt pratat med har alltid avfärdat det med att säga "Äsch, sluta tänka på det bara"" och jag har trott att jag varit onormalt känslig bara. En svag person. Men nu förstår jag lite varför det blivit såhär. Man hamnar i en ond cirkel osv. De flesta tar sig ur detta på egen hand, men har det gått riktigt långt kan man behöva experthjälp och den tänker jag ta. Vill inte må såhär längre.

 

  

 
 
Hanna

Hanna

21 februari 2011 17:53

Vad i helvete? Var min första tanke när jag läste igenom det.
Skrämmande när man kan känna igen sig själv i så mycket utav texten alltså.

http://benkes.bloggplatsen.se

Lina M

22 februari 2011 14:44

Lider du också av såna där återkommande tankar osv?

 
hanna

hanna

22 februari 2011 19:41

Någonting sådant jo. Vissa grejer stämde ju dock inte helt in. Men ja, mer än hälften var ju liknande till sånt man själv insett att man gör

http://benkes.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina M - 2 april 2018 17:02

Ny blogg, samma Lina. (fast ändå inte...)www.nouw.se/lieebliee ...

:s

Av Lina M - 10 december 2014 10:36

Musik är farligt för mig. Kan få mig att göra dumma saker

Av Lina M - 1 december 2014 19:01

Ett avsnitt av Morran och Tobias Shopping  

Av Lina M - 29 oktober 2014 14:27


Hämtat ut mitt nya pass idag. Åker till London nästa vecka... vill, vill inte.   ...

Av Lina M - 11 oktober 2014 16:43


Känns som att jag aldrig kommer läka :(

Presentation

Fråga mig

165 besvarade frågor

Omröstning

Tror du att du kommer att dö ung?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besökare

Följa?

bloglovin

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards